واریکوسل
نوشته شده توسط : سحر

کیسه بیضه کیسه ای از پوست است که حاوی بیضه ها است. این کیسه همچنین دارای شریان ها و وریدهایی است که خون را به غدد جنسی منتقل می کند. اختلال عملکرد ورید در کیسه بیضه می تواند منجر به واریکوسل شود. در واقع واریکوسل به معنی گسترش وریدهای داخلی کیسه بیضه است که پیچک نیز نامیده می شود.
واریکوسل یک بیماری بسیار شایع مردانه است که 15 درصد مردان بالغ و 20 درصد نوجوانان را مبتلا می کند. به طور کلی ، البته ، این بیشتر در سنین 15 تا 25 سالگی رخ می دهد.

این بیماری معمولاً در بزرگسالی رخ می دهد و بیشتر به دلیل آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان در بیضه چپ ایجاد می شود. واریکوسل به ندرت در هر دو بیضه رخ می دهد ، اما شانس آن صفر نیست. همچنین باید توجه داشت که همه انواع واریکوسل نمی توانند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند.
واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به واریس پاها است. این مشکل می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد منجر به ناباروری مردان و کوچک شدن بیضه ها می شود.
شیوع واریکوسل چقدر است؟
این بیماری شایع منتقله از راه جنسی در مردان در 20 درصد نوجوانان و 15 درصد از بزرگسالان دیده می شود که شایع ترین سن برای واریکوسل بین 15 تا 25 سال است. بر اساس یک مطالعه دیگر ، 40 درصد از مردان نابارور دارای واریکوسل حاد و شدید هستند.

واریکوسل چه عوارضی دارد؟ عوارض واریس بیضه چیست؟
عارضه اصلی وریدهای واریسی بیضه منی است که می تواند خطر ناباروری مردان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. واریکوسل را می توان شایع ترین علت کاهش کیفیت و تولید اسپرم و کاهش احتمال لقاح جنین و ناباروری دانست. برای اینکه اسپرم به تخمک برسد و باعث لقاح شود ، باید با دم و دم خود در محیط مرطوب واژن شنا کرده و به تخمک برسد. وقتی تعداد و فعالیت اسپرم ها کاهش می یابد ، احتمال رسیدن آنها به تخمک کاهش می یابد که می تواند منجر به ناباروری شود. بنابراین می توان گفت که واریکوسل و ناباروری در مردان رابطه مستقیم دارد.

یکی دیگر از عوارض واریکوسل تنگی بیضه است که با گذشت زمان رخ می دهد و خیلی قابل لمس نیست. بیضه ها دستگاه تناسلی مردان هستند و مسئول تولید و نگهداری مایع منی و هورمون تستوسترون هستند. در نتیجه با کوچک شدن بیضه ، عملکرد بیشتری از دست می دهد.
واریکوسل و ناباروری مردان

مردان از طریق اسپرمهای سالم که به واژن زن منتقل می شوند و می توانند به رحم او برسند ، در باروری نقش دارند ، جایی که اسپرم در نهایت وارد لوله های فالوپ می شود که اسپرم به نام اسپرم را در خود جای داده است. او تنهاست و منتظر است تخمک زن آزاد شود. هنگامی که تخمک آزاد می شود ، می تواند در کمتر از هشت هفته به جنین تبدیل شود و در نهایت به نوزاد تبدیل شود.

اکنون ، همانطور که در قسمت بهداشت مرطوب گفتیم ، برای موفقیت این فرآیند ، مرد باید اسپرم را که حاوی اسپرم کافی است و می تواند با تخمک واکنش خوبی نشان دهد حذف کند ، اما اگر مرد مبتلا به واریکوسل باشد ، این فرایند است. به مشکل ساز می شود و بر ناباروری او تأثیر می گذارد.
واریکوسل و ناباروری مردان

مردان از طریق اسپرمهای سالم که به واژن زن منتقل می شوند و می توانند به رحم او برسند ، در باروری نقش دارند ، جایی که اسپرم در نهایت وارد لوله های فالوپ می شود که اسپرم به نام اسپرم را در خود جای داده است. او تنهاست و منتظر است تخمک زن آزاد شود. هنگامی که تخمک آزاد می شود ، می تواند در کمتر از هشت هفته به جنین تبدیل شود و در نهایت به نوزاد تبدیل شود.

اکنون ، همانطور که در قسمت بهداشت مرطوب گفتیم ، برای موفقیت این فرآیند ، مرد باید اسپرم را که حاوی اسپرم کافی است و می تواند با تخمک واکنش خوبی نشان دهد حذف کند ، اما اگر مرد مبتلا به واریکوسل باشد ، این فرایند است. به مشکل ساز می شود و بر ناباروری او تأثیر می گذارد.
علت واریکوسل چیست؟
بیضه ها با بستن یک رشته منو در جای خود ثابت می مانند. نخ حمایتی هر بیضه نیز حامل رگ ها ، شریان ها و اعصاب تشکیل دهنده هر غده بیضه است. در وریدهای بیضه سالم یک سری دریچه های یک طرفه وجود دارد که خون را از کیسه بیضه به کیسه بیضه و به عقب به قلب منتقل می کند. گاهی خون در این رگها به راحتی حرکت نمی کند و در آنجا جمع می شود و باعث پهن شدن رگها می شود.
عوارض احتمالی واریکوسل
این مشکل
رد ، زیرا احتمالاً نیازی است که تحت درمان قرار بگیرید. گزینه های درمانی بستگی به میزان ناراحتی یا مشکلات ناباروری دارد.
روش تشخیص بیماری واریکوسل

معمولاً پزشک واریکوسل را پس از معاینه ی فیزیکی تشخیص می دهد. در وضعیت درازکش همیشه نمی توان واریکوسل را حس کرد یا مشاهده کرد. بدین درمان پزشک در وضعیت ایستاده و درازکش بیضه های شما را معاینه میکند. امکان دارد پزشک بر روی شما سونوگرافی بیضه انجام بدهد. این شیوه کمک میکند تا پزشک وضعیت رگهای موجود در بیضه تان را معاینه کند و عکس دقیق تری از وضعیت تان داشته باشید. زمانی که بیماری تشخیص داده شد ، پزشک باتوجه به اندازه ی توده ی بیضه تان ، وضعیت تان را از 1 تا 3 گروه بندی میکند. درجه ی 1 خفیف تر و درجه ی 3 حادترین است. اندازه ی توده الزاما روند کلی درمان را مشخص نمی کند ، برای این که امکان دارد شما احتیاج به درمان داشته باشید. ضرورت و شیوه های درمان بر مبنای میزان ناراحتی یا ناباروری شماست.

 

چه طور می توانم از پیدایش این بیماری پیششگیری کرد؟

- از غذاهای مصرفی سودازا خودداری کرده و از پوشیدن لباس های تنگ پرهیز کنید.

- درصورتی که دارای واریکوسل خفیف هستید نیز برای پیشگیری از بدتر شدن وضوح ، سرپا نباید بیاستید. کارهای ایستادنی نمی تواند انجام دهد ، سماق ، آش سماق ، سرکه و شیره زیاد بخورید.

- درصورتی که تحت یبوست قرار دارید با استفاده از خاکشیر و آب گرم درمان کنید.
آیا باعمل جراحی ۱۰۰٪ باعث بهبود ناباروری می شود؟
عمل جراحی فقط در ۵۰-۶۰ موارد موارد بهبود بهبود کیفیت اسپرم می شود. که بارزترین تغییرات پس از عمل در حرکت اسپرم ایجاد می شود که باعث تقویت حرکت اسپرم می شود.

عوارض عمل واریکوسل چیست؟
عوارض پس از عمل نادر و شایع ترین عارضه هیدروسل یا جمع شدن آب در کیسه بیضه است که در صورت رشد پیش رونده باید با عمل جراحی ترمیم شود. در موارد نادر صدمه ای به شریانهای بیضه و وازده ممکن است اتفاق بیفتد.
علائم واریکوسل چیست؟
در معاینه بالینی توسط پزشک به صورت شبکه وریدی گشاد و درهم که با گرفتن و فشار دادن بیشتر گشاد شده و بیشتر می شود.

استفاده از سونوگرافی رنگی یا کالر داپلر در تأیید بیماری واریکوسل استفاده از می شود.
به طور کلی واریکوسل را می توان به 4 دسته تقسیم کرد:

واریکوسل گرید ۱
واریکوسل گرید ۱ خفیفدترین حالت آن است. در این حالت فقط در زمان زور زدن و وارد کردن فشار ، رگهای قابل لمس هستند. رگرسها در هیچ حالت دیگری قابل مشاهده نخواهند بود. با روش معاینه مانور والسالوا نیز مانند رگهای گرید 1 را لمس کرد.

واریکوسل گرید ۲
در گرید ۲ در حالت ایستاده و بدون وارد کردن فشار رگهای قابل لمس هستند. در این شرایط حتی بدون روش معاینه مانور والسالوا نیز باید رگهای را لمس کرد. اما هنوز هیچ علامت ظاهری و قابل مشاهده در گرید 2 وجود ندارد که تشخیص دهد ممکن است.

واریکوسل گرید ۳
اما در گرید ۳ که شدیدترین و دردناک ترین سطح واریکوسل است ، راحت تشخیص داده می شود و حتی بدون لمس امکان پذیر است. چرا که رگهای نه تنها مانند گرید ۲ در حالت ایستاده قابل لمس هستند ، قابل مشاهده نیز هستند. اگر بیماری پیشرفت کرده باشد ، در این مرحله بیضه درگیر ، حسی مشابه «کیسه پر از کرم» را منتقل کرده است.
واریکوسل خفیف
واریکوسل خفیف یا سابق کلینیکال شامل حالتی است که رگهای متورم قابل لمس کار هستند. تشخیص این حالت فقط به کمک سونوگرافی انجام شود. اگر در ناحیه بیضه مشکلات درد حسیدید اما چیزی قابل لمس نیست ، به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از تشخیص بیماری بیماری ، در این خاص راهنمایی می شود.
علل ابتلا به واریکوسل
دقیقا مشخص نیست که چه چیزی باعث واریکوسل انجام شده است. با این حال بسیار قوی از متخصصان بر این باورند که این بیماری زمانی شکل می گیرد که دریچه های داخل رگ در بند باعث ایجاد اختلال در جریان نرمال خون می شود.

در واقع طنابی اسپرمی در کیسه بیضه وجود دارد که بیضه را نگه می دارد. این طناب شامل رگهای ، شریانهای عصبی و عصبی هستند كه از بیضهرز مراقبت كردند. در شکل سالم ، مطابق جریانی یک طرف ، رگهای کیسه بیضه ، خون را از بیضه های به کیسه بیضه و سپس به قلب منتقل انجام دهید. زمانی که خون در رگهای حرکت حرکتکند ، ایجاد لخته در رگسل شده و رگهای متورم انجام داد ، این تورم به آرامی پیشرفت کرد. واریکوسل نمونه در دوران بلوغ شکل دریافت کرد و همیشه در بیضه چپ اتفاق افتاد.
درمان واریکوسل
واریکوسل در موارد خاص نیاز به درمان دارد اما اگر باعث ایجاد درد یا بیضه کوچک شدن شود ، لازم است تحت درمان قرار گیرد. واریکوسل ممکن است باعث ایجاد مشکل در بیضه شود ، بنابراین هرچه زودتر شروع شود ، تولید اسپرم بیشتر انجام شود. اما اگر علائم شدید شدید دو نوع درمان مورد نیاز باشد بخش دوم باشد:

واریکوسلکتومی
یک عمل سرپایی است که متخصص اورولوژی ، مشکلات مشکلات را به هم متصل کرده و باعث ایجاد جریان طبیعی خون در رگهای آسیب دیده شده است. در رابطه با نحوه آماده شدن برای جراحی و بعد از عمل با پزشک خود مشورت کنید.

آمبولیزاسیون
این روش یک روش تهاجمی است ، یک لوله بلند از طریق کشاله ران یا گردن وارد بدن شده و به وسیله یک سوزن در منطقه آسیب دیده قرار داده شده است. این استفاده از رفتن به رگهای غیر عادی و آسیب زا باعث شده و از ایجاد غده و لخته پیشگیری انجام شده است.

 

سپس و مراقبت می شود بعد از عمل
احتمال است فرد تا 3 الی 6 هفته بعد از عمل احساس درد در کشاله ران داشته باشد. تورم و کبود شدن کیسه بیضه و کشاله ران بعد از عمل طبیعی است و بعد از 4 هفته به حالت طبیعی باز بازگردد. شما بعد از 2 تا 3 روز بعد از عمل کار و فعالیت خود را شروع کنید. به طور کامل در شغل که شغل سنگینی دارید که با بلند کردن اشیاء سنگین یا فعالیت های زیاد مرتبط شده است ، لازم است مدت زمان بیشتری را استراحت کنید. پیشنهاد کنید تا 2 هفته بعد از عمل از شورت های محافظ استفاده کنید
اده کنید.
درمان واریکوسل
واریکاسول می تواند در طی روش درمانی یا غیر جراحی با شکست روبرو شود که این درمان برای کاهش فشار در رگهای واریکاس طراحی می شود و من واریکاسول را از بین ببرند. واریکاسولوتومی یک پروسه جراحی است که گره رگهایی که عامل واریکاسول هستند را باز می کنند.

همچنین گزینه درمانی مربوط به باز کردن انسداد است که این رگ ها نیز وجود دارند که هر دو این درمان را انجام می دهم که تسکین دهنده واریکوسل هستند و در کیفیت و تعداد اسپرم پیشرفت کرده اند را بدست آورند. در این قسمت تغییرات بیشتری را در مورد گزینه های درمانی مختلف به شما معرفی می کنیم:

واریکوسلکتومی باز:

واریکوسلکتومی باز با یک برش همراه است که در ناحیه کشاله ران برای دسترسی به رگ های خونی است که واریکوسل را ایجاد کرده اند و بعد گره های این رگ های خونی باز می شود.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک:

در این نوع درمان سه برش کوچک در ناحیه شکم زده می شود که یکی از این برها ها برای نصب یک لاپاروسکوپ در داخل شکم است و دو برش دیگر برای نصب مواد لازم برای باز کردن گره های رگ های مورد نظر و متورم است که این پروسه است نیازمند بیهوشی عمومی است ، یعنی این که شما در طول عمر کامل ناهوشیار هستید.

جراحی میکروسرجری واریکوسل:

این عمل یک برش کوچک را در کشاله ران ایجاد می کند که شبیه به واریکوسلکتومی باز می شود ، با این تفاوت که از میکروسکوپ استفاده می کند تا بتواند رگ های خونی را مشاهده کند. این میکروسکوپ کار را برای تشخیص رگهای خونی آسان تر می کند.





:: برچسب‌ها: واریکوسل ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: